keje masak

Apa lagi kene masak la kalau da namanya housewife. Arini meh kita belajar cara2 nak masak spaghetti yang paling best dan paling senang sekali.


Mula2 cam biasa rebus air, bila da menggelegak masukkan spaghetti. Jangan lupa masukkan garam kasar dalam air tu untuk masinkan spaghetti. Sambil tunggu spaghetti masak kita buatkan sosnya ok. Bahan2 yang diperlukan untuk wat sos ni adalah 1 tin tomato puree, bawang putih, bawang besar dan cili kering.


Mula2 panaskan kuali, masukkan minyak zaitun dan tumis bawang2 dan cili kering tadi.

Bila da agak garing dan naik baunya kita masukkan tomato puree td.


Kalau suka boleh masukkan juga daging cincang. Tp my husband suka simple je. So aku tak buh pape pun. Just plain and simple. Masak sos ni sampai pekat sedikit. Kemudian bila da hampir pekat masukkan 1 sudu butter kalau suka. Kalau tak mau letak pun tak pe. Butter ni nak bg kuah jd lebih kaw lagi.


Pastu masukkan spaghetti yang da masak td ke dalam kuah. Gaul hingga rata. Kalau nk tuangkan kuah atas spaghetti pun boleh. Ikut citarasa dan gaya tersendiri.

Pastu tunggu apa lg. Makanan da siap. Jom makan. Senang kan. Tak payah susah2 berjam2 kat dapur.

posted under , |

11 critics say:

Hilma Rashid said...

hai.. lama tol menyepi
rindu nk dgr citer2 terbaru
nih dh hbs rehat ke?
izan,
betollaaa
sbb tuh mat salleh kt cni dok dapur kejap2 je
msak pon simple mimple mcm tuh
bagus gak kn
electrik pon xbnyk gune
huhuhuu

aRa said...

senang kan buat spaghetti...farah klo tang bawang besar suka byk² and potong cube...tapi farah tak leh mkn tomato puree byk sgt...klo 1 tin 2 dah byk tau...farah penah kena cir-bir bab letak tomato puree ni byk sgt...perut tak leh tahan...sensitif...agagagaga...

enrico24 said...

buon giorno kak,come stai?ni aku nk gtau hangsebelum gng nk msukn tomato puree tu,hang kena buang dulu bwng putih tu,tu petua dr chef aku.gram kasar tu utk bg masin n bg psta n spaghetti cpt msk lembut.

Izan said...

to erin -

menyepi bab banyak benda nk settle. lg pun tak de benda nk citer. hehehehe.

tu la senang je masakan italy ni. kekadang klu tak byk masa nk masak, masak spaghetti je. ari2 spaghetti. mana tak naik berat bdn. huhuhuhuh

to farah -

maybe puree kat msia jenis lain kot. klu buh sikit puree kang tak sedap pulak. nnt meh sini izan masakkan nak???

to shariman -

kekadang aku buang kekadang aku tak buang bawang putih tu. hentam sajo...

eedany said...

wow sedapnya spagetti dari chef izan ni.

:)

Kujie said...

simple cam ni je...;D

dah bawa pinggan ni..bak le sikit

NuRuL FaRiHa said...

aku namau makan...aku nak pi gym aku nak kurus lagi!!!!sokong aku kawan2!!!

Izan said...

to eedany -

hahahaha.. chef ke? resepi senang2 boleh la kan..

to kak jie -

eh mana pinggan tak nmpk pun??? =) meh la nk bg ni...

to fariha -

wah.. pi gym ke? bape kene bayo? aku pun nk pi tp tak pi lg ni. skang ni sume tutup musim cuti. huhuhuhu

NuRuL FaRiHa said...

hahah wajib maa...nih baru ajer timbang udah hilang 2 kilo lagi...gumbira aku..memandangkan itu aku semangat lagi nak menurunkan berat ku ker 70kg...

Mieza said...

senang kan msk spaghetti ni...:D

sedap lak tu ngk izan msk...

axim said...

buh daging cincang lagi sedap...hehe

Newer Post Older Post Home
    Rome, Italy

Leave Your Link Here

Let's Shout

users online

Popular Posts

Four Seasons In Italy

Spring - 21 March
Summer - 21 June
Autumn - 21 September

Winter - 21 December


Izan's Details

♥ Full name Nor Sharizan
♥ I'm Aquarius
♥ 13 February 1982
♥ Born in Taiping, Perak
♥ Grew up in Sitiawan
♥ I'm married to an Italian
♥ Currently in Italy
♥ More pictures @
facebook

♥ 08 March 08 ♥

♥ 08 March 08 ♥

Blogger of The Month