kebun aku

Korang ingat tak lg aku penah citer kisah kebun sekangkang kera aku kat belakang umah. Skang ni da ada skit2 sayur2an aku tanam. Ops!! bukan aku tanam, bapak mertua aku yang tanam, aku tolong siramkan aje. Hehehehehhe....



2 bulan lepas....

Sekarang...

Sayur tu sayur salad. Yela org italy salad mesti ada dalam menu. So kalau nk beli ari2 mahal. Maklumla harga barang kan sume naik. Bayangkan harga sepokok salad 1.50 euro. Tp dengan 1.50 euro jugak boleh beli 12 anak pokok salad then tanam kat umah. Kan jimat. Selain daripada tu kitorang ada jugak tanam bawang. Kalau nak masak masakan asia kalau tak de bawang tak sah. Tol tak? So tanam la apa yang boleh. Mirko siap nk tanam carrot segala. Tp carrot makan masa so baik beli je senang.

Bapak mertua aku pun ada kebun gak belakang umah dia. Kebun dia 10 kali ganda lebih besar kebun aku tu. Macam2 ada dia tanam. Tomato, terung, timun, cili, salad, bawang putih, bawang merah, capsicum, kentang pun dia tanam. Kesimpulannya mmg sayur2an kitorang tak beli. Gi je amek kat kebun dia. Jimat... jimat

Tengokla pokok serai aku plak yang semakin gumok. Kat sini tak de jual serai, kalau tak tanam alamatnya tak de la serai kalau nak masak pape. Pokok serai ni parents aku yang bg kat aku.

2 bulan lepas....

Sekarang...

posted under |

16 critics say:

ladyell said...

bagus kan ade lebih tanah kt blakang umah..senang nk bercucuk tanam n jimat perbelanjaan .

Mieza said...

sng kan klu tanam petik jer....

akak nak gak ltk pasu tnm serai n cili api ker...tp tkt x sempat naik...anak jiran dh cabut2...huhu

ayu.ayuthya said...

hiiiksss.. besh nya berkebun. segar sayur tuh kan. Aku nih nk mkn sayur je mst gi tesco, nk tanam pokok xde tanah.

middaygeo said...

kalo time winter serai tu boleh tahan lg ke mati..

lily lotus said...

wahh..dh ada hasil ;)
nnti jejln kat blog lily amik tag
bln poser ekk

Izan said...

to ladyell -

tp kene rajin la siram pokok ari2. kalau tak tak makan la.. hahahahahha

to kak mieza -

la.. camana leh jd lagutu. kene cabut ngan anak2 jiran? kene letak pagar la jgn bg derang masuk...

to ayu -

kalau aku kat msia pun jgn harap la aku nk tanam. beli je. kat sini mana aku nk cari serai segala, so terpaksa la tanam.

Izan said...

to middaygeo -

serai ni musim wintak tak mati. tp ada gak tanam daun kesum. bila winter dia tdo tak keluarkan daun. bila tiba musim panas dia akan tumbuh balik

to lily -

bulan pose pun ada tag gak ke? orait no prob...

PHATABULOUS! said...

babe... pokok dah subur naik.. jaga baik2 pasni boleh jual pulak kat pasar.. kata harga barang dh naik...

NuRuL FaRiHa said...

wah baguih la minah nih tangan sejuk...hahahaha umah aku takder laman nak tanam...

Shahurin Hilma Abdul Rashid said...

baguslaaa
erin kalo ada tnh lbh..
maunye tnm serai,
daun pndan,
daun bwg,
ala..benda2 yg remeh tp penting nih
sbb kalo beli kt kedai sini
mahal gak utk benda yg tak seberapa
sbb diorg tau benda2 tuh penting
walaupon mcm remeh je..

Izan said...

to erin -

tu la dok kat perantauan ni mmg kene tanam pokok2 yang tak leh jumpa kat sini. tp tak semua leh tanam bab bila musim sejuk tiba sume mati. pokok asia tak tahan sejuk. bukan pokok je, orangnyer pun tak tahan sejuk. hehehehehehhe

Izan said...

to syima -

udah kang aku jual sayur kat pasar la plak. hahahahhahaha

to fariha -

takde sejuknya tangan aku. kekadang mati gak pokok yang aku tanam. hahahahahahahha

NuRuL FaRiHa said...

hahha ok lah tu dari aku tanam2 lupe mana tempat aku tanam lagi haru...

Izan said...

to fariha -

hahahahaha... lawak la ko ni rieha oi... udah tak ingt tanam kat mana. mmg haru da tu. mmg konfirm pokok ko tanam tu da mati, tu yang tak jumpa tu mana ko tanam. heheheheheheheh

aRa said...

Bgs la hang bercucuk tanam tapi yg i tak puas ati kan...awat hang tukang siram je??? agagagaga...

Mak farah pun dah tanam² sayur...tomato la...cili la...sawi la tapi smua lam pasu...agagagaga...area rmh tarak tanah dah...smua dah simen...dr mula pindah lagi...

Izan said...

to farah -

tukang siram jer bab nak tanam tak reti. kahkahkahkah... hampeh je kan. tak pe la janji ada sayur kat belakang umah....

Newer Post Older Post Home
    Rome, Italy

Leave Your Link Here

Let's Shout

users online

Popular Posts

Four Seasons In Italy

Spring - 21 March
Summer - 21 June
Autumn - 21 September

Winter - 21 December


Izan's Details

♥ Full name Nor Sharizan
♥ I'm Aquarius
♥ 13 February 1982
♥ Born in Taiping, Perak
♥ Grew up in Sitiawan
♥ I'm married to an Italian
♥ Currently in Italy
♥ More pictures @
facebook

♥ 08 March 08 ♥

♥ 08 March 08 ♥

Blogger of The Month