ni hao ma?

Sejak dua menjak pas abis Olimpik ni beriya2 nak belajar bahasa Mandarin balik. Dulu masa kat UiTM suka sangat subjek ni. Every semester mesti score. Hahahahhaha... Bukan nak berlagak, sajer nak bgtau, korang mesti taktau kan. =)


Minggu lepas kat kedai buku ada kuar DVD untuk belajar bahasa Mandarin, kamus dan buku skali. Tp dia kuar secara bersiri. Tiap2 minggu akan kuar satu DVD dan buku. Siri pertama yang aku beli ni murah sesangat. Hanya 1.99 Euro je. Tu yang beli tu.



Mula2 rasa syoknya nk blaja balik Mandarin. Siap ada kamus lg. Dulu masa belajar mana ada kamus. Dalam kete lg da tak sabar2 nak bukak kamus tu. Bukak2 tgk2 sume tulis bahasa cina da... Ala... tak best la lagu ni... Tak paham langsung... Aku nk belajar cakap je, belajar tulis ni rasa2 mmg tak lepas la... kalau tulis sume tulisan cine camni sapa nk paham. Mampuih la nak belajar lagu ni. Huhuhuhuhuhuhu


Tak puas ati punya pasal dua tiga ari lepas kitorang gi kedai buku, aku pun beli la kamus bahasa italy - mandarin. =)


Ha..... macam ni baru la paham. Kalau tak jenuh la aku tiap kali bukak kamus sume tulisan cine. Hehehehehhehe

posted under |

7 critics say:

aRa said...

Aduh...i tak pandai la mandarin ni walau dah blajar...dulu masa mandarin 1 lulus...sekali masuk mandarin 2 kantoi fail...i ni pasal lain bahasa mmg sungguh lemah...agagagaga...tapi bgs la blajar bahasa mandarin...

Shahurin Hilma Abdul Rashid said...

o..dulu bljar bhs mandarin ek?
erin bljr bhs perancis
tp, nk compare bhs perancis n german,
rasa german lg senang kott...
sbb tau2 je la
bhs perancis eja lain, sebut nye lain
tp still seronok gak bljr 2-2 bhs nih
how about bhs italy n mandarin
which one yg rasa cm payah skit?

Mieza said...

wah gigih ko blaja ek...bgs tmbh ilmu kan...:D

Signorina Syima said...

wah... kagum betul aku.. dh berapa bahasa ko kuasai?
1.mandarin
2.itali
3.malay
4. english
5. arab?? ko kena pahami jgk.. sbb dlm kubur nanti dia tanya dlm bhs arab... hikhikhik...

Izan said...

to farah -

bahasa mandarin bg izan senang la jugak.tp kalau nk suh tulis tulisan derang tu mmg fail la kan. hehehehehehe

to erin -

sebenarnya faculty tourism kitorang kene belajar 2 bahasa asing. kitorang amek mandarin ngan perancis. tp tak suka la perancis susah yang amat. tak penah score pun. hahahahaha. baik mandarin selalu score. =)

pada izan belajar bahasa italy ngan mandarin dua2 senang. tp izan rasa kalau izan nk belajar bahasa german mesti susah kot.

Izan said...

to kak mieza -

senang kalau banyak tau bahasa ni. mudah bila kita nk melancong. kat msia pun kalau tau mandarin bagus gak. kat cina yang banyak meniaga skang ni kan. untuk elakkan dr kene tipu.

to syima -

weh, ni perli namanya ni. hahahahahah. bahasa arab pun aku penah belajar jgn taktau masa aku skolah agama kat labuan dulu cuma ustaz aku tu garang sgt. tu yang tak leh nk masuk dalam pale otak aku ni.

Anonymous said...

belajar banyak

Newer Post Older Post Home
    Rome, Italy

Leave Your Link Here

Let's Shout

users online

Popular Posts

Four Seasons In Italy

Spring - 21 March
Summer - 21 June
Autumn - 21 September

Winter - 21 December


Izan's Details

♥ Full name Nor Sharizan
♥ I'm Aquarius
♥ 13 February 1982
♥ Born in Taiping, Perak
♥ Grew up in Sitiawan
♥ I'm married to an Italian
♥ Currently in Italy
♥ More pictures @
facebook

♥ 08 March 08 ♥

♥ 08 March 08 ♥

Blogger of The Month