fish again

Mengikut entry yang lepas, ari Sabtu aritu aku masak ikan bakor (tp panggang atas dapur je, should i called ikan panggang???) First time Mirko makan ikan bakor camtu. Last2 tersuka la plak dia. Licin ha dia makan. Sapa kata Mirko tak pandai makan makanan melayu. Cuma dia tak cicah air asam. Aku wat sos lain kat dia. Sos apa?? Aku rebus sedikit air masukkan halia dan bawang putih yang ditumbuk lumat dan masukkan air perahan limau dan sedikit garam. Ha... pandai tak aku mereka sos tu. Aku main belasah jer. Aku rasa tak pernah dibuat dek orang. Hahahahaha. Tp Mirko kata sedap.Harus la dia punya isteri dia kan. Kalau tak sapa lg nak puji.

Oleh kerana da terjatuh hati ngan ikan panggang yang simple tp sedap ini, hari ni dia suh aku masak ikan tu lagi. Balik2 keje je tgk ikan sume da dikeluarkan dari peti ais. Tinggal nak masak jer. Ikan tu actually aku tak buh apa pun. Aku buh garam ngan kunyit jer. Sonang jo kan... Tp kali ni aku tak pakai pun aluminium. Aku ikut petua Hud, letak ikan atas kuali dengan api yang moderate. Yela kat sini mana aku nak cari daun pisang. Pokok pisang tak dak kat Italy ni. Kali ni sempat la aku snap beberapa keping gambo.




p/s: ikan diatas adalah ikan siakap. Yeke? Yela kot. Aku pun konpius la. Bab nama2 ikan ni aku tak berapa nak expert. Pandai makan jer. Dalam bahasa italy lak nama ikan ni ialah 'Spigola'. Nama ni aku konfirm la bab bila pi pasar siap ada tercatit nama ikan ni besar2. =)
Sekilo 8 euro = RM 40 (mahal ke murah???)

12 critics say:

Anonymous said...

ngeh ngeh.. izan...
ko tau tak? aku tgk entry ko smlm..teringat2 satu hari kt opis, balek keje..pi beli ikan, bakar ikan cencaru.... huuhu...

rasp said...

i pun cam u gak..tak kenal ikan..harapkan tulisan kat supermarket tu..kalo salah letak nama ikan, bukan i tau pun, tau makan je..nampak yummy tul ikan u masak tu!

Anonymous said...

alamaaak, sedap laa plak tengok air asam tuu... harus makan ikar bakar malam ni... petang ni lepas balik keje memang kena pi market puun, lauk pauk semua dah abes...!

itu ikan siakap erk...? takpe, nak pi beli gak petang ni, tapi mahaal wooo RM40 sekilo

Anonymous said...

erkk sekilo rm40?? mcm mahalll jer..huhu

@xiM said...

mahal lah....

tapi skali skala ok kan..

sedap nampak!!!

harus lunch nanti kena carik ikan bakar jugak!!

~PakKaramu~ said...

Salam ziarah

Erin Rashid said...

aduh..meleleh lagi air liurku
sekilo 8 euro erin tatau la murah atau tak
rasa cm mahal
tapi takper, fresh kan?
erin slalu beli yg beku punye
dari kedai asia
cam biasa la, dia import dari asia
harus beku la kan
so, kureng fresh
jadi murah la skit..!

aRa RaMaDhAn said...

mak ai...sekilo rm40!!!! mahal siotttttt...kot la...agagagaga...nnt i check kat Kuantan ni berapa...Agagagaga...Owh...i tang ikan sungguh cerewet...u bagi i pari...cencaru...br i mkn...agagaga...air asam 2...perghhhhh...

RiEz said...

nyum2 huhuuhuhuh

WaN dAn Ti said...

rasa teringin tgk ikan tu sedap ajer..
aper2 pun salam perkenalan dari t....

eedany said...

Mahalnya ikan kat situ?

kalau kat sini RM40 sekilo matilah...cekik darah kalau nak makan ikan.

sedapnya... yummmm yummmmm

:)

Missing Cat said...

40 rgt sekilo...??? mahal giler babe...

Newer Post Older Post Home
    Rome, Italy

Leave Your Link Here

Let's Shout

users online

Popular Posts

Four Seasons In Italy

Spring - 21 March
Summer - 21 June
Autumn - 21 September

Winter - 21 December


Izan's Details

♥ Full name Nor Sharizan
♥ I'm Aquarius
♥ 13 February 1982
♥ Born in Taiping, Perak
♥ Grew up in Sitiawan
♥ I'm married to an Italian
♥ Currently in Italy
♥ More pictures @
facebook

♥ 08 March 08 ♥

♥ 08 March 08 ♥




Blogger of The Month