laporan terkini

- semua video2 dibawah dalam bahasa italy. Sila abaikan kalau tak paham. Tgk gambo jer udah la yek -

3 hari sudah berlalu selepas kejadian gempa bumi di Abruzzo, Italy. Banyak negara2 asing seperti Perancis, German, Unites States, Russia ingin memberi bantuan kepada negara Italy untuk mencari mangsa2 gempa bumi yang masih lagi di bawah timbunan simen2. Namun begitu Perdana Menteri Italy yang sgt la pentingkan diri dan dalam erti kata lainnya bodoh sombong telah menolak tawaran ini dan berkata dia tak perlukan bantuan dari negara asing. Ramai penduduk Italy tidak berpuas hati dengan tindakan beliau. Sekaligus tindakan ini telah menyebabkan negara2 lain kecik hati. Yela org nak tolong tp tak mau plak. Kang tak mau tlg kang baru tau.


Untuk pengetahuan semua jumpa kematian telah meningkat sehingga 270 orang. Masih ramai lagi mangsa2 yang belum ditemui yang mungkin masih lagi di bawah timbunan simen2 itu. Entah masih hidup atau mati. Semua ahli pertahanan awan, bomba dan juga sukarelawan yang membantu di tempat kejadian mencari mangsa hanya dengan menggunakan tangan untuk mengalihkan batu2 dan simen2 ini. Mereka tidak dibenarkan menggunakan sebarang peralatan yang mungkin boleh mencederakan sekiranya terdapat mangsa kat bawah simen2 itu.




Selepas gempa bumi yang kuat berlaku pada hari isnin jam 3.32 pagi waktu tempatan, sebanyak 350 kali gegaran telah berlaku hingga semalam. Giller banyak kali.. Aku masa dengar berita ni giller terkejut. 350 kali??? Gegaran2 ini agak kuat dan menyukarkan misi menyelamat dilakukan kerana banyak bangunan2 runtuh lagi. Antara gegaran2 ini ada yang sangat la kuat hingga kami di Rome pun terasa gegarnya.






Mengikut sejarah tempat kejadian, kawasan tersebut mmg selalu berlakunya gempa bumi. Pada tahun 1700, kira2 300 tahun yang lalu, di tempat yang sama telah berlakunya gempa bumi yang dasyat dan telah mengorbankan kira-kira 2000 nyawa. Ramainya....

Di televisyen skang ni banyak membincangkan kenapa rumah2 yang baru dibina sume runtuh sedangkan rumah2 yang telah dibina kira-kira 200 tahun dulu masih lagi tegap berdiri dan tak runtuh sedikit pun. Masalahnya skang ni rumah dibina dengan menggunakan barang2 yang berkualiti rendah. Selain daripada itu kontraktor2 juga tidak bertanggungjawab terhadap keselamatan rumah yang dibina seperti membuat rangka rumah meggunakan simen dengan kuantiti yang sgt sedikit. Camana nak kukuh rumah tu kalau dinding simen nipis cam papan jer kan. Ni sume sebab nak untung lebih. Tp tak pikirkan keselamatan org lain. Manusia zaman skang hanya pentingkan diri sendiri....


Laporan berita juga melaporkan sekiranya gempa bumi yang sama berlaku di California atau di Jepun kemungkinan besar tidak akan ada kehilangan nyawa dan tiada harta benda yang musnah. Ini sume adalah disebabkan rumah2 dinegara2 yang selalu berdepan ngan gempa bumi sumenya direka khas untuk menghadapi bencana alam seperti ini. Apa yang berlaku di Italy pulak adalah sebaliknya. Kerajaan Italy mmg tidak memperdulikan masalah yang berlaku di negara ini. Teknologi di negara ini mmg jauh ketinggalan berbanding dengan negara2 maju yang lain.




p/s: berita semalam menemuramah pasukan penyelamat yang terlibat dalam misi ini. Semua pakat nangis. Sungguh tragis. Mereka berkata setiap kali berharap menemui mangsa masih hidup namun sebaliknya mereka hanya keluarkan mayat. Antara mayat yang mereka jumpa ialah sepasang suami isteri yang mati berpelukan antara satu sama lain. Sedih siot!!!

Selain dari itu mereka juga berjaya menyelamat seorang nenek tua yang terperangkap di bawah runtuhan simen terlantar atas katil beliau sambil menjahit. Sabo je la aku nenek ni. Sempat lagi dia smbung menjahit dalam keadaan cemas2 cenggini.

posted under , , |

24 critics say:

neezareef said...

sedih la kan bila tgk bencana alam..ramai terkorban..pakmenteri lak sombong nk mapos haaa ...dia nk cr sndiri sorang2 kaaa

rasp said...

agaknya nenek tu nak calm herself so she do sumthing tat she love lah kot no..hehehehe :D

aRa said...

Sgt tragis...smlm pun ade cerita kat berita...Mak siap tnya...Izan mcmna??? I jwp la tak kena...she's safe...wisau tau kitaorg kat cni...

lily lotus said...

cool laa nenek tu...hehe...apepun simpati kat mangsa yg terlibat

e_ja said...

takutnya dengar..semoga izan n family selamat kat sana..:)

tipahvogue said...

perghh..cam baca sokkabar lak ari nih!! neway, tq for d info. at least taw gak citer kat sinun...

agaknya nenek tu busan kot tunggu org dtg selamatkan dia lambat sangat, tu pasal dia sempat menjahit lagik tu! dia guna konsep redha gitu! ahaksss..

izan, awak telah di tag ya! :D

masviona said...

ermmm..teruknya. Hope jgn ler jadi kat negara kita...seriau bulu roma tgk

Tny said...

Chehhh!!!! Kelakar siot!! Agaknya nenek tu dh bosan tahap gaban kot.. nk tunggu orang selamatkan dia.. jadik dia pun menjahit lah dulu.. huu..huu.. cool!


Errmm.. Izan ni mcm reporter yg real okey!!! =D Ehh.. mesti dh terror ckp Italy kan??

sweethOneY said...

sayuuu je bace
tp tibe2 bila part nenek tu menjahit.. adeh, lawakk

Ms AiReEn MoHd said...

aku rase pm italay neh ingat die power sgt kot...tu la jadik cengitu...wehhh tujuan utama aku bt komen neh adalah kerna aku da berjuta kali refresh da blog ko neh...tak kuar gak chat box ko tuh...tensiiiii gilos aku....kang aku jadik budus sumbung mcm pm italy gak kang...tulun la aku..nape ginik neh...

aslina said...

erm...biasa la orang tua,kan...rasanya masa gempa tu dia tak sempat nak lari pi mana2 kot...tu pasal statik dok menjahit kat situ sampai penyelamat jumpa dia...

huhu...marah gak bace perdana menteri tu wat tak heran je...apa kata wat gempa bumi palsu tahap dasat kat umah dia sorang2...baru dia tau camne nak mintak tolong kat orang kot...

:: p R i n c E s S _ N :: said...

uishh...sedihnyerrr....takut pon ade gak sis...

Joyah Sempoi said...

nenek tu mati with something she loves...apepun, kesian dgn tragedi2 macam nie...kerana kecuaian orang lain, orang lain jadik mangsa...

Izan said...

NEEZAREEF -
betul tu sedih sgt tgk derang mangsa2 gempa bumi ni.

RASP -
bagus betul nenek tu menenangkan diri dia. org lain mesti da panic mana lg nak pikir jahit menjahit ni...

FARAH -
izan kat sini alhamdulillah tak de pape. harap2 kawasan rome selamat dr gegaran gempa bumi

LILY -
mmg sedih sgt tiap kali derang interview mangsa2 keadaan. sume pakat2 nangis

joegrimjow said...

seb bek negara kite xkene camni
klu kene
hurmmm

Izan said...

EJA -
saya kat sini pun takut gak sebenarnya. huhuhuhu

TIPAHVOGUE -
betul tu. nenenk tu redha jer ngan apa yang akan terjadi. tawakal tul nenek tu =)

MASVIONA -
malaysia mmg terselamat dr bencana alam ni. alhamdulillah...

TNY -
jadi reporter la aku jap. =) terrer cakap tu boleh la jugak. ari2 cakap italy ngan husband

Izan said...

SWEETHONEY -
tu la pasal. masa dengar berita tu nak tergelak pun ada =) sabo je la nenek ni

HAKUE ERYN -
pm italy mmg berlagak skit. sume org tak suke kat dia. aku tergolong dalam org2 yang tak suka kat dia.

ASLINA -
betul tu. cuba kalau gempa tu kene kat keluarga dia baru la terhegeh2 nak mintak bantuan dr luar. dia tak pedulikan kebajikan rakyat2nya

PRINCESS N -
akak lg la takut... huhuhuhuhuh

JOYAH SEMPOI -
nenek tu tak mati la.. dia terselamat. tu yang ajaib tu =)

pudding pie said...

takotnyer dgr pasal gempa bumi nie..makin menjadi-jadi pula..
hopefully, kak izan sekeluarga terlepas dari gempa bumi tu la..

ish2..npe la pm italy tuh??
tak patut btol.. pe punya pemimpin daaa..budoh sombong..

Erin Rashid said...

uishh..tragis tol la bencana alam ni ek
mcm2 malapetaka berlaku skrg
tompang simpati kpd mangsa2 yg terlibat
tp tang nenek tuh yg tak tahan..!

Izan said...

PUDDING PIE -
tu la pasal gempa ni tak henti2. tp kawasan tu mmg selalu kene gempa bumi.

ERIN -

tol tu erin. kitorang masa dgr berita pun nak tergelak jer.. =)

RiEz said...

sian woooo adoi2 ase nak nagis...

~ujicham~ said...

izan, aku rasa nenek tu kenyang menjahit la.. :P hik hik.
pe lagi, pasni, time election ko vote org lain la. erk, ko bole mengundi tak?

Dee said...

izan..tragis sungguhkan..dlm keadaan darurat ni kita xlehlah bodoh sombongkan..

Izan said...

FARIHA -
tol tu sian sgt2.

UJICHAM -
thn lepas aku tak leh mengundi bab lom layak, thn ni leh la aku pi undi =)

DEE -
betul tu, time darurat camni mana leh sombong2 nnt menyusahkan banyak pihak

Newer Post Older Post Home
    Rome, Italy

Leave Your Link Here

Let's Shout

users online

Popular Posts

Four Seasons In Italy

Spring - 21 March
Summer - 21 June
Autumn - 21 September

Winter - 21 December


Izan's Details

♥ Full name Nor Sharizan
♥ I'm Aquarius
♥ 13 February 1982
♥ Born in Taiping, Perak
♥ Grew up in Sitiawan
♥ I'm married to an Italian
♥ Currently in Italy
♥ More pictures @
facebook

♥ 08 March 08 ♥

♥ 08 March 08 ♥

Blogger of The Month