petua orang italy

Kalau kat Msia dulu bila raya jer mesti aku demam sebab makan terlampau banyak. Mana taknya setiap rumah yang aku pi beraya, aku mesti makan rendang. Tak sah raya kalau tak makan rendang.

Kali ni walaupun tak beraya kat Msia, tanda2 nak demam tu ada kat aku ni. Rasa tak sedap badan, nak selsema kot. Ni bukan kes banyak makan tp pertukaran dr musim panas ke musim sejuk. Asyik bersin jer. Tekak pun terasa perit.


Untuk pengetahuan korang, amalan orang2 italy untuk mengurangkan sakit tekak derang akan minum air susu suam campur dengan sedikit madu. Amalkan minum hari2 sampai sampai sakit tekak akan berkurangan dan lama2 akan hilang. Mmg mujarab pun. Kekadang baru minum sekali jer tekak da rasa lega sikit.



posted under , |

12 critics say:

Dee said...

take care izan..

rasp said...

me tak dpt ke italy
takat ikut petua org italy ok gak kan heheheheeh

Diarihatiku1976 said...

satu petua yg bagus ni... leh cuba nanti...

Umi said...

izan, gune susu fresh ke susu bancuh?nampak sedap plak susu + madu..huuu

:: p R i n c E s S _ N :: said...

bole d amalkan lps ni klo tekak perit2...

suhaila-ab said...

aku kalau sakit tekak aku minum air suam je...kalau campur madu pun ok..lagi cepat..kalau nak lagi cepat rendam kurma lam air suam..pastu minum...

lily lotus said...

oh! thanks for the tips..akan cuba dipraktikkan ni

Are_Long said...

wah....satu cara yg baru nampak nyer...

Mrs Taj said...

madu penawar segala penyakit!

RiEz said...

wah bagus petua nih...

Ms AiReEn MoHd said...

weh susu tu susu kamben ker susu unta ker susu lembu...susu formula leh gak kan...ke nak fresh milk tuh...aku sakit tekak neh..tak dapt pg italy tiru cara italy pun jadik la

@xiM said...

saya yang tak minum susu ni macam mana ekk..tak leh la nak amalkan petua neh..hehe

Newer Post Older Post Home
    Rome, Italy

Leave Your Link Here

Let's Shout

users online

Popular Posts

Four Seasons In Italy

Spring - 21 March
Summer - 21 June
Autumn - 21 September

Winter - 21 December


Izan's Details

♥ Full name Nor Sharizan
♥ I'm Aquarius
♥ 13 February 1982
♥ Born in Taiping, Perak
♥ Grew up in Sitiawan
♥ I'm married to an Italian
♥ Currently in Italy
♥ More pictures @
facebook

♥ 08 March 08 ♥

♥ 08 March 08 ♥

Blogger of The Month