ponte milvio

Ponte dalam bahasa italy bermaksud jambatan. Kali ni aku nak cerita kisah sebuah jambatan yang terletak di tengah2 bandar Rome ni. Ponte Milvio, nama jambatan tersebut. Apakah kelebihan jambatan ini? Jambatan ni terkenal di kalangan pasangan2 yang bercinta.

Ponte Milvio ini adalah tempat yang romantis di kalangan pasangan yang bercinta. Mereka datang ke Ponte Milvio ni semata2 untuk meletakkan loket kunci ini sebagai lambang cinta mereka.

Semua tiang2 lampu kat jambatan ni penuh ngan loket kunci ni.

Setiap loket tertulis nama mereka dan pasangan masing2. Macam2 kan orang Italy ni =)

Akibat bilangan loket yang terlalu banyak, pada tahun 2007, loket2 kunci pada salah satu tiang ni jatuh akibat terlalu berat.


posted under , |

14 critics say:

lieza said...

banyak ye kunci...nape ye pasangan bercinta tinggal kunci kat ponte milvio?

SJB said...

OMG..jadi macamana lah locket locket tu ah?. Terpaksa lah di buang kan?. Sayang betul lah.

[z@ck] said...

nice info
=)

POSH76 said...

pelik tak pernah tngk...mcm2 kan hehe

Delimasari said...

salam, rindu kat awk le IZAN =
mmg diaorg letak kunci kat situ ke?

Nora Fuad said...

macam2 kisahnya.. he he.. kalau diorang tinggal kuncu=i sekali lagi bagus, boleh ambik dan jual.. he he

jom jalan2 pi melaka..! said...

mcm2 lah budaya orang itali nie.. he3

Cath J said...

wahhhh.... interesting.... habis punah lah cinta org2 yg letak kat tiang yg rebah tu...hihihi....

ade2 aje.. ^_^.. but good to know interesting... :)

@xiM said...

salam akak..

sangat cantik lah gambar ke dua tu!

Kniedaz said...

dahsyat sungguh! so..banyak couple la kat situ ye..

BeMiE said...

Bile la nk ke sana ni... nk gak kunci mangga ni... kekekeeek

fadhlihamdan said...

best! satu hal la pulak nak angkut sume tu.

Diarihatiku1976 said...

lor... OMG.... takde faedah rasanya tu... tapi nak buat camner kan... dah jadi satu budaya

lily lotus said...

aiyak..mcm2 ekk..unik betul :)

Newer Post Older Post Home
    Rome, Italy

Leave Your Link Here

Let's Shout

users online

Popular Posts

Four Seasons In Italy

Spring - 21 March
Summer - 21 June
Autumn - 21 September

Winter - 21 December


Izan's Details

♥ Full name Nor Sharizan
♥ I'm Aquarius
♥ 13 February 1982
♥ Born in Taiping, Perak
♥ Grew up in Sitiawan
♥ I'm married to an Italian
♥ Currently in Italy
♥ More pictures @
facebook

♥ 08 March 08 ♥

♥ 08 March 08 ♥

Blogger of The Month