pokok ceri

Aku pernah bagitau korang yang kat umah aku ada macam2 pokok buah2an. Kali ni aku nak cerita pasal pokok ceri yang berada di depan rumah aku. Depan rumah aku ada 3 pokok buah ceri. Jom kita lihat perubahan pokok ceri ini dari masa ke semasa, dr musim ke musim yang lain....

Musim Luruh

- daun2 semakin kekuningan. pokok pun da nak botak da. daun2 mula gugur....






Musim Sejuk

- daun2 da tak de lagi. tinggal ranting jer. pokok da bogel...





Musim Bunga

- bunga2 mula berputik. bunga2nya berwarna putih dan sungguh lebat sekali, sangat la cantik.







Musim Panas

- bila da nak masuk musim panas lebih kurang penghujung bulan 5 nnt baru la pokok ceri mula berbuah. bayangkan setiap kuntum bunga td akan bertukar menjadi buah ceri yang berwarna merah. sungguh cantik sekali.

- gambar dibawah adalah pokok ceri di rumah kawan mak aku kat sini, gambar ini adalah gambar tahun lepas. pokok ceri rumah aku kita tunggu musim panas nnt yek (model di bawah adalah mak aku =)





posted under , , |

20 critics say:

RiEz said...

Wahhhh best cantik munge dier....

tipahvogue said...

wah! santeknye bunga pokok ceri ghopernye yek!!! dah macam ghoper bunga sakura plak adanya! hik hik hik...

Tny said...

Bestnya ceri fresh!!! :P~~
Ehh pokok time musim sejuktu.. nmpak cm pokok yg dh mati je.. tpi tak.. Cantik pokok ni ikut musim..

HAppy weekend Izan =)

:: p R i n c E s S _ N :: said...

sis...canteknyerr pokok2...cm tenang jerkk..plus sis pon pndai amek gmba..cantek2..nk g sane!!!

Joyah Sempoi said...

lawonyerrrr pokok ceri tuh...ni yang rase nak p umah izan nie...beshnyer...mesti manis gler buah die...jeles nie...hehehe...

Missing Cat said...

wah...santek sungguh...izan, nnt balik msia bawakla balik buah ceri ek...sedapnyer...nyum,nyum...

cendawanintim said...

nanti posto sebakul kat umah kita erk!!

Izan said...

FARIHA -
cantikkan bunga dia. aku pun tergoda. hehehehe

TIPAHVOGUE -
tu la pasal ada la ghoper bunga sakura.. adik beradik kot...

TNY -
dekat sini musim sejuk pokok sume tinggal rangka jer. bila masuk musim bunga pokok penuh ngan daun balik.

PRINCESS N -
nak mai sini boleh jer. bila nk mai bgtau yer..

Izan said...

JOYAHSEMPOI -
dtg ler. naik ryanair 2 jam jer da smpi. leh makan buah bawah pokok ramai2. best woo...

FARAH -
kalau da berbuah leh la aku bawak balik. =)

CENDAWANINTIM -
mai la sini mkn bawah pokok lg best. =)

siti818 said...

wah wah model... alamak terlebey sudah..

terasa lagi kenikmatan buah ceri tu... sedapnya..

neezareef said...

beshnya dpt tgk sndiri musim2 tu kt dpn mata...musim bunga la best..penuh laaaa ha bunganya..

pstt..kem slam kt model buah ceri..ekekeke

simplycrafty said...

geram lah tengok buah cherry tu
cantek semua gambar2. upload lagi gambar kat sane. i suke tengok
scenery, tenang je jiwa tgk hehehe =)

Dee said...

napa pokok ceri kt m'sia x secantik kat sana ek? kehkehkeh..

Signorina Syima said...

bila aku boleh ke sana???? macam best je duduk sana asyik makan jer ke...

rasp said...

masa musim dia berbunga tu cantik..cam kat korea 'winter sonata' gitu :)

senang kalo u nak makan kan sis, leh petik2 je ek..sini kalo beli mahal lah gak aaaa..

aRa said...

Teringin mkn cherry lak...hang ni...dah la mahai cherry cni...Agagagaga...

Erin Rashid said...

uitt cantik la izan
esp. berkuntum2 bunga tuh kuar
putih gebu plak tuh!
untung ada tanah dan tanaman sdri
dpt tgk ia dlm 4-4 musim skali!

@xiM said...

i dun know why i obses ngan gambor ranting tuh..ngeeee

Ceera said...

lawanyeeeeeeeee

nak nak time masa bunga berputik.. kalau amik gambar kat situ, mesti cool..

~ Lady ell ~ said...

wah...trpegun tengok kecantikan bunga ceri tu.setiap bunga tu berbuah eh..aduh sedapnya...dh terngiur ni rasa ceri fresh.ahhh..nikmat nya izan.

Newer Post Older Post Home
    Rome, Italy

Leave Your Link Here

Let's Shout

users online

Popular Posts

Four Seasons In Italy

Spring - 21 March
Summer - 21 June
Autumn - 21 September

Winter - 21 December


Izan's Details

♥ Full name Nor Sharizan
♥ I'm Aquarius
♥ 13 February 1982
♥ Born in Taiping, Perak
♥ Grew up in Sitiawan
♥ I'm married to an Italian
♥ Currently in Italy
♥ More pictures @
facebook

♥ 08 March 08 ♥

♥ 08 March 08 ♥

Blogger of The Month