bunga tulipku

Pada sesapa yang da lama mengikut perkembangan blog aku ni mesti ingat aku pernah cerita pasal bunga musim luruh ni kan??? Pada pagi ahad aritu baru aku perasan yang bunga aku da membesar. Maklum la musim sejuk ni aku jarang kuar rumah. Kuar gi kerja pastu balik dok dalam umah jer. Tambah2 plak musim sejuk ari cepat jer gelap so lagi la tak perasan bunga aku yang aku tanam dulu da menampakkan dirinya...

Pagi2 ahad aritu aku terkejut giller bila nampak pokok2 bunga tulip yang aku tanam ni da berbunga dengan cantiknya. Sungguh tak kusangka menjadi gak tangan aku tanam pokok yek. Maklum la sebelum ni mana pernah main tanam pokok bunga ni. =)




Kalau korang perasan kat tengah2 tu tak de pokok. Sebenarnya sebelum ni ada pokok bunga lain kat situ, cumanya masa musim sejuk aritu bunga tu layu dan mati bab tak tahan sejuk. Berlainan plak ngan pokok bunga tulip ni yang terus membiak ngan baiknya kerana dia tahan ngan suhu yang sejuk. Sebab tu la pokok bunga tulip ni biasanya ditanam pada awal musin luruh dan akan mengeluarkan bunganya bila tibanya musim bunga.....






p/s: merasa sungguh bangga dengan diri sendiri. =)

27 critics say:

rasp said...

clap clap...best nye...cantiknya bunga tu!!! congrats sis!

eya said...

anto sejambak ke sini izan...suke la tulip tu..lg2 yg izan tanam..menjd ek

Signorina Syima said...

mak aku suka bunga ni!! nanti bawak balik k?

eh kt malaysia boleh tanam??

Izan said...

RASP -
tq.. tq.. bersemangat plak nak tanam bunga pas ni. =)

EYA -
sejambak? thn ni tak leh ler. tggu thn dpn dia membiak byk skit br leh anto

SYIMA -
ntah la weh aku tak tau plak kt msia leh tanam ke tak bb dia kene suhu yang agak dingin gitu.

skang ni da tak jual benih bunga ni bab da abis musim tanam la weh. tggu thn depan. hahahahah

Signorina Syima said...

izan dah pandai respon kat komen... yeay!!!

pas ni jgn pakai komen moderation... tak rock!!

Joyah Sempoi said...

meriahnyerrr cik tulip tu berkembang...dahler feveret kaler kita...kalau umah dekat, nak mintak satu pokok...hehehe...

Izan said...

SYIMA -
aku respon atas permintaan ramai. kahkahkahkahkah.

sukahati aku la nak pakai komen moderation. pesal lak tak rock!!!

JOYAH SEMPOI -
tu la kan. meriah sungguh bunga2 tu. dr ari ahad aritu dok pi belek jer bunga2 tu. =)

attyfir said...

cantek ar bunga tulip tu izan..bak mai sekuntum..

tipahvogue said...

sangat cantek bunga ittew!! alangkah besh nye kalo kat mesia pon leh tanam pokok tulip nih! isk!!!

Erin Rashid said...

cantik la izan tulip tu
baru smlm dpt merasa pegang tulip betol
tak pernah plak merasa tanam tulip dan dpt tgk hasil tanaman
best kan!

pRincESs_N said...

omg....is dat the real one..??? cantekkk gilerrrr....pos msia sekuntum sis....huhuhuuhu

Izan said...

KAKTY -
Nak bagi sekuntum boleh jer tp camana nak bg yek. =)sementara nak pos smpi msia udah layu la...

TIPAHVOUGE -
saya tak tau la plak kat msia ada ke tak bunga tulip ni. kat cameron highland ada kot...

ERIN -
betul tu erin, rasa sonok sgt bila nampak hasil tanaman tumbuk. da tu ari2 dok pi belek bunga tu. hahahahahahaha

PRINCESS N -
tu bunga real tu bukan bunga plastik tau.. =)

senoritaviolet said...

wah.. cantik!! izan nnt tanam lagi.. byk2 kaler and bagai2 bunga. Sejuk tangan ko yerrr!!

RiEz said...

tantek la bunga nih aku sooka....

Neeza.Areef said...

eeeii..beshnya...dah ler real...sebijik mcm yg pastik ekk

~ujicham~ said...

wah cantiknya!
cantiknya halaman rumah kalau dihias ngan bunga2 hidup. ish.. bila la nak ada rumah ni.. teruja.

sWeEtdARLinG said...

gila cantek bunga ko!!

aku pernah tanam pokok bunga... hahaha tu pun aku beli pokok yang mmg dah berbunga

Dee said...

i luvvvvvvv tulips...izan cantiknyer..

lily lotus said...

cantik...! so adorable gitu...puas hati sangat kan hasil kerja tangan sendiri...thumbs up ;)

sW33tdARLiNG said...

lupa nak cakap, ko nak order t-shirt tu ker... design mana yang ko berkenan..? leh YM aku sweetdarling79

sukahati said...

wahhh...tahniah! tp apesal bunga kanam kto t epi2 jer..tgh takder?

Izan said...

HUD -
tu la nnt aku nak tanam lg la banyak2.

FARIHA -
aku pun sooka jugak...

NEEZAREEF -
tu la kata bunga plakstik nampak cam real kat sini. bunga real plak nampak cam plastik. ahahahahah

SWEETDARLING -
thanks... ni first time aku tanam bunga dr biji benih. selalunya aku tanam pokok bunga yang da berbunga tp tak lama pastu mesti layu. huhuhuhuhuh

Izan said...

DEE -
thanks dee.

LILY -
betul tu. rasa sgt gumbira bila pokok ni tumbuh elok.

Izan said...

SOM -
som, ni mesti kes tak baca betul2 la ni. Kat tengah2 tu sebelum ni ada pokok bunga lain. Tp masa musim sejuk yang terlampau aritu telah meyebabkan pokok tu layu...

Tny said...

Cantiknya color purple + green gitu... nampak cam bunga plastik!!! :D

Ha'ah.. klo tangan tu tangan yg menjadik.. buat apapun jadik =)

aRa RaMaDhAn said...

Ok...i menjeles ok tgk...munge ros yg i tanam dah mati...uwaaaa...cuaca cni tul² tak menentu...cian dia...congrat's...sila tanam byk lagi...agagaga

Mrs.Sheikh said...

izannn....
lama tak singgah sini...
disajikan dengan tulip cantekk
adeiii sangatler aku jelesss
kalo dpt bela kat sini kan ke elok?
bela?? ke tanam :P

Newer Post Older Post Home
    Rome, Italy

Leave Your Link Here

Let's Shout

users online

Popular Posts

Four Seasons In Italy

Spring - 21 March
Summer - 21 June
Autumn - 21 September

Winter - 21 December


Izan's Details

♥ Full name Nor Sharizan
♥ I'm Aquarius
♥ 13 February 1982
♥ Born in Taiping, Perak
♥ Grew up in Sitiawan
♥ I'm married to an Italian
♥ Currently in Italy
♥ More pictures @
facebook

♥ 08 March 08 ♥

♥ 08 March 08 ♥




Blogger of The Month