mari berkebun

Hai semua... Lama aku tak bercerita kat blog ni. Kali ni aku nak cerita pasal kebun aku kat belakang rumah tu. Selama seminggu ni senyap sepi bab bertungkus lumus mencerahkan kebun yang da penuh ngan lalang. Nampak sangat la aku ni 'rajin' menjaga kebun. =)

Sebenarnya aku minat bercucuk tanam ni, cumanya bila tiba musim sejuk tu yang tak tahan nak pegang cangkul segala. Sejuk.... Org cam aku yang dok diperantauan ni kene la rajin2kan diri bercucuk tanam. Kalau tak mana la nak cari serai, daun kesum dan lain2 daun untuk masakan melayu. Tp yang sedihnya pokok daun kesum aku da mampus akibat sejuk yang amat pada musim sejuk yang lepas. Ada sesapa ke yang baik hati nak pos pokok daun kesum kat aku.

Gambar di atas di ambil pada tahun lepas. Dari kiri: daun kesum, aloe vera (lidah buaya) dan pokok limau purut. Penting woo pokok limau purut tu. Nak masak tom yam. Mana nak dpt daun limau purut kat sini.

Kali ni aku nak tunjuk pokok lidah buaya aku yang semakin membiak dengan ganasnya.

Gambar terkini, dari kiri: pokok serai (aku pindahkan anak pokok ke tanah), lidah buaya, daun basil ( banyak digunakan dlm masakan italian)

Tak sabar nak tunggu aloe vera aku gemuk skit lagi. Pastu aku akan amalkan beauty tips yang aku pernah bgtau korang.

Pokok daun limau purut lak da semakin membesar bab aku da pindahkan ke atas tanah dan juga mula mengeluarkan buah limau purut.



Ni pokok serai aku. Dalam pasu da bertahun2. Bab tu aku pindah anak2 pokok serai ke tanah dengan harapan dia akan membiak dengan lebih banyak lg. Mudah-mudahan.

posted under , , |

8 critics say:

eedany said...

rajinnya izan. kalau saya bab tanam-tanam ni memang kuranglah...

di rumah kami ada juga aloe vera tapi tanam dalam pasu. mak punya.

:)

Dee said...

rajin ye bercucuk tanam...

~Iza~ said...

huhuhuhu..jeles hang ada tanah di atas tanah..

lily lotus said...

dah nama pun buaya..dah tentulah mengganas..hehe..rajin ko ekk

Ms AiReEn MoHd said...

wah bukan main rajin ko babe....siap bercucuk tanam bagai hah...syabas...rerjin la balik berblog...kenkawan lame kak scha, tee,da lame hakeu tak pg umah deyrang hah....miss u babe

sukahati said...

ala...suka tgk ko cucuk tanam
teringin jugak.... tp aman ade tanah umah aku :p

rasp said...

u've got green fingers lah sis..
kalo i, rasanya dah kojol pokok2 tu semua :)

@xiM said...

saya pun minat berkebun..sekian terima kaseh..:)

Newer Post Older Post Home
    Rome, Italy

Leave Your Link Here

Let's Shout

users online

Popular Posts

Four Seasons In Italy

Spring - 21 March
Summer - 21 June
Autumn - 21 September

Winter - 21 December


Izan's Details

♥ Full name Nor Sharizan
♥ I'm Aquarius
♥ 13 February 1982
♥ Born in Taiping, Perak
♥ Grew up in Sitiawan
♥ I'm married to an Italian
♥ Currently in Italy
♥ More pictures @
facebook

♥ 08 March 08 ♥

♥ 08 March 08 ♥

Blogger of The Month