simpan telur kotor

Untuk pengetahuan korang, bapak mertua aku bela 4 ekor ayam telur. So mmg kitorang jarang sangat beli telur. Ayam2 ni kerap bertelur. Kekadang tu sampai tak larat nak makan telur. Time tu aku terpaksa la merajinkan diri untuk membuat kek supaya tidak penuh telur ayam dalam peti ais. =)

Setiap kali mak mertua aku bagi telur ayam ni aku akan bersihkan dulu telur ni sebelum dimasukkan ke dalam peti ais. Sehinggalah satu hari tu mak mertua aku pesan supaya jangan basuh telur ayam kalau nak simpan dalam peti ais. Kenapa???

Menurut petua mak mertua aku, telur ayam yang masih kotor boleh mengelakkan telur tadi menyerap bau peti ais dan telur ayam akan tahan lebih lama. Yeke???? Ntahla weh. Sebelum ni tak pernah plak aku dengar petua ni. Tapi aku ikut je la kan. Baru je pun aku amalkan petua ni. Tahap kebersanannya masih belum aku pasti =)

posted under |

19 critics say:

rasp said...

ooo iye ke sis...
tapi nie sbb mmg ori tau dari reban ayam ur in laws ok le sis..
yg w'ouls beli dari kedai...
ntah apa yg terkena kat telur2 tu..
so biasanya w'ouls basuh dulu...

Ticer Syah said...

pergh... susah la camni...sbb tak bela ayam sndiri..akakkaka.. beli kat Giant or Tesco sumanya dah bersih..kuikuikui..anyway, thanks for the tip.. kot2 la lepaih ni leh beli umah besor dan bela ayam plak..akakkaka.. nice stories u have here..lebittt :)

pRincESs_N said...

ohh..xto plak petua tu..

CEOMesinTaip said...

yeke sis...wah baru tau nie...nak try jugaklah...wiiii

tipahvogue said...

salam beb..lama tak mengomen kat sini....tapi kekadang aku baca gak citer2 dlm blog ko nih. hikss...

sihat??? bila nak balik mesia lagik nih weih???

eh, komen cam kompem jek ko ingat kat aku lagik kan? ingat lagi ke or dah lupo? hahahaha

Azurah Abd.Aziz said...

Err..tapi sebelum masak kenalah basuh dulu kulit telur tu..kala tak najis. Betul kan?

Anyway..untung betul dapat telur free..selalu pulak tu. Ekeke.

Erin Rashid said...

takpe izan, try n error
baru leh tahu keberkesanannya :)

kak lina said...

hahahaha...biar betul ni zann.tak pernah dgr ponnn...kalau berkesan bgtau kak ina yerkkk...

Izan said...

RASP -
mmg ori dan fresh dari ladang tau... =)

TICER SYAH -
mmg betul pun. kalau beli telur ayam kat kedai semuanya da bersih. so tak dpt nak nak try. =)

PRINCESS_N -
tu la N, akak pun tak pasti la kan pasal petua ni. hentam sajalah. hahahaha

DINDA IVA -
sila la try. i pun tak pernah tau sebelum ni. heheheh

Izan said...

TIPAHVOUGE -
Cik Tipah... mana leh aku lupa kat ko. Orang kampung aku. apa kabo ko skang.Lama tak dgr khabar berita ko.
ingt gak ko kat aku yang jauh ni. sayang ko.. =)

AZURA IZNIL -
sebelum masak harus kene basuh. kang tak pasal2 masak ngan najis sekali. eeee.. geli. hahahah

ERIN -
betul tu erin. tak cuba tak tahu kan?

KAK LINA -
wah, kak lina pun ada. ni sejak bila kak lina baca blog saya ni. bahaya ni. hahahaha. gurau jer...

sw33tdarling said...

aku mmg basuh dulu sebelum masuk peti ais.. kang nak pakai senang, pecahkan terus masuk kuali...

tak penah dgr pasal petua ni.. ehehe

ibu chiqamie said...

ohoooo...ye ke.? tp besenye nani kt umh pon pas beli trus je smpn..dh bwk kuar dr peti ais nk msk.,sblm pch tu br bsh.alaa lgpn izan ayam bela sndri kn..nmpk pon dpn mata bersih ke x bersih.huhuuu

~ AppLe BLosSoM ~ said...

a'ah la izan..kite pun penah gak dengar org bagi petua cam tue..telor tue tahan lebih lama katanya..

Diarihatiku1976 said...

alhamdulilah izan.. akak sihat... petua telur tu baru akak tahu.. ni yg nak kena uji keberkesanannya dulu ni...

attyfir said...

owh kty pun baru tau..

tp bila nak goreng ke wajib basuh ye izan

CathJ said...

ye ke?? Mmmm... tak pernah pula aku dengar... tapi good to know.. :)

tipahvogue said...

aku normal cam bese jek beb! hehehe...aku dah start menulis blog balik..eh, bukan menulis seperti kebiasaan, tapi lebih kearah membebel. hahaha...kalo ko free, jemput2 la jengah ke blog baru aku eh ------> http://tipahbebel.blogspot.com

its me said...

haah mmg mcm tu..mase time aku study dulu ade lec aku bg tau mcm tu gak...selain dr tu tuk elakkan dr telur ayam tu mudah rosak kalau simpan lame...seem like tetaik yg lekat or bebulu tu penebat dr bakteria go inside telur tu..

nti nak masak basuh le dulu..kang termasuk lak tahik hayam tu dlm masakan ko..ngeee

mahirahdzahri said...

Aah betul kalau nak simpan telur jangan basuh telur tu,, sebab dekat kulit telur tu ada bakteria so kalau kulit telur basah akan menyebabkan bilangan mikroorganisma pada telur bertambah. Tapi kalau nak basuh, terus guna telur tersebut dan jgn simpan. :)

Sumber:http://www.cfs.gov.hk/english/multimedia/multimedia_pub/multimedia_pub_fsf_29_01.html

Newer Post Older Post Home
    Rome, Italy

Leave Your Link Here

Let's Shout

users online

Popular Posts

Four Seasons In Italy

Spring - 21 March
Summer - 21 June
Autumn - 21 September

Winter - 21 December


Izan's Details

♥ Full name Nor Sharizan
♥ I'm Aquarius
♥ 13 February 1982
♥ Born in Taiping, Perak
♥ Grew up in Sitiawan
♥ I'm married to an Italian
♥ Currently in Italy
♥ More pictures @
facebook

♥ 08 March 08 ♥

♥ 08 March 08 ♥




Blogger of The Month