buah lagi

Nak cerita pasal buah lagi. Kali ni buah apa pulak yek. Pokok buah ni ada kat belakang umah kitorang. Cuba tgk gambar ni korang boleh teka tak ni buah apa?



Inilah dia buah pear. Tp ni jenis lain kot. Kecik2 je buahnya. Walaupun kecik tp rasanya amatla manis. Sedap sgt.

Maklumla kitorang kan tinggal jauh dr bandar. So kawasan rumah pun agak luas. Macam2 pokok la parents in law aku tanam kat kawasan umah ni. Antara pokok buah2an yang terdapat kat umah kitorang ialah:

  • Pokok Lemon

  • Pokok Plum

  • Pokok Ceri

  • Pokok Pear

  • Pokok Zaitun

  • Pokok Buah Badam

  • Mmm... pokok apa lg yek? Entahla tak berapa nak kenal sgt sebenarnya pokok2 ni. Bila da berbuah br la kenal pokok apa tu bila tgk buahnya.

Tp yang paling aku suka skali ialah buah ceri. Bila time pokok ceri berbunga tiba amatla cantik sekali. Thn ni tak tangkap gambo pun. Tggu thn depan yek. Buah ceri start berbunga dalam bulan March dan buahnya masak sekitar bulan June. So tggu tahun depan klu nak tgk bunga ngan buah ceri plak yek.

posted under , |

9 critics say:

NuRuL FaRiHa said...

wah buah lagi bahaya tol izan nih...hikhikhik

Izan said...

to fariha -

hahahahhaa... da tu skang ni musim buah. apa lg aku pun promote la kan. hehehheheheh

Hilma Rashid said...

best tol bnyk buah2an kt umah izan tuh. i and suami 2-2 hantu buah. especally my hubby. kalo g mana2, blk sure ada bwk buah. kalo g pasar atau supermarkt la, kalo g shopping bju xder la blk bwk buah kn..!

enrico24 said...

wehh,,apa punya malang nasib daa ari ni,ingat kan nk g tasik tu,tgk2 xdpt gak g ya,nk wat cam ne dh keta wat hal ari ni,huhuuh.sian2.ahat x kesampaiana ri ni,so sad.

Izan said...

to erin -

bagus la banyak makan buah. suami izan tak suka makan buah la. izan plak klu makan sorang2 tak best. klu ada teman br la sonok je nk makan kan. hahahahha. buah kat umah kekadang sampai jd busuk bab tak de sapa nk makan.

to shariman -

mmg malang sungguh nasib arini. Waaa.... aku penatla. Pi sana pi sini esok nk pi repair kete pulak...

nnt kete da elok aku pi amek hang kita pi jogging ok?

Kujie said...

tak rindu durian, rambutan, manggis ke izan?
tgh musim sakan kat M'sia ni

hehehehe....

Izan said...

to kak jie -

sapa kata tak rindu... rindu la ni. haritu balik msia bulan 5 tak jumpa satu jenis buah pun. belum tiba musim buah. huhuhuhuhu

aRa said...

byk tul buah kat rmh in-law izan kan...best...tak yah beli...mkn smpi lebam...agagaga

Izan said...

to farah -

hahahahah... makan sampai lebam.. ingatkan makan sampai pengsan td.

Newer Post Older Post Home
    Rome, Italy

Leave Your Link Here

Let's Shout

users online

Popular Posts

Four Seasons In Italy

Spring - 21 March
Summer - 21 June
Autumn - 21 September

Winter - 21 December


Izan's Details

♥ Full name Nor Sharizan
♥ I'm Aquarius
♥ 13 February 1982
♥ Born in Taiping, Perak
♥ Grew up in Sitiawan
♥ I'm married to an Italian
♥ Currently in Italy
♥ More pictures @
facebook

♥ 08 March 08 ♥

♥ 08 March 08 ♥

Blogger of The Month