khasiat kacang walnut

Kacang walnut merupakan salah satu hidangan yang selalu dihidangkan semasa perayaan krismas. Kalau kat Msia pula kacang walnut banyak digunakan dalam membuat biskut atau kuih raya.

Beberapa hari lepas tiba2 teringin plak nak makan kacang ni. Aku beli yang belum dikupas lagi. Yang da dikupas pun ada tp takut tak sedap lak kan. Masuk angin ke mana tau. So untuk pecahkan kacang ini hendaklah menggunakan pemecah kacang yang dikhaskan. Bila dipecahkan kulitnya nampak la kacang walnut yang seakan2 berbentuk otak. Hehehehehe


Menurut sumber internet:

Amalan memakan walnut enam kali seminggu boleh men­gurangkan risiko diserang sakit jantung, sekali gus meman­jangkan usia. Apakah rahsianya? Kacang walnut mengandu­ngi asid lemak mono tepu (monosaturated fatty acid) yang menurunkan paras kolesterol. Ia juga kaya dengan vitamin E, sejenis bahan antioksida yang melindungi jantung, sekali gus menghindarkan serangan sakit jantung

Selain berguna dan bermanfaat kepada beberapa penyakit walnut juga baik untuk menghindari penyakit barah, menurunkan paras darah tinggi, baik untuk golongan diabetes, melindungi arteri dan menguatkan tulang. Dalam walnut terkandung omega-3 yang boleh membantu menguatkan tulang. Selain itu bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan bolehlah makan walnut berbanding kekacang lain.

posted under , |

7 critics say:

~ lady ell ~ said...

kt sana senang le nk dpt walnut nih..kt mesia ni mahal...

cam tu rupanya walnut ngan kulit...baru tau...:)

Erin Rashid said...

alamak, nk kene cari walnut la
kt sini pon bnyk gak izan
tapi kene cari kt bhgn buat kek
dh siap kopek punye
yg belum kopek tatau la plak kt ner...
hehehehe...

lily lotus said...

wah..tq for the info

NuRuL FaRiHa said...

wah sedap tak ase dier?

sWeEtdARLinG said...

alamak, tak pernah lagi rasanya jumpa kat mesia...

ntah ler, orang yang malas ke pasar jangan ditnya benda2 pelik cenggini... hehehehe

rasp said...

sedap kan sis walnut.. i pun soka tau..hehehehe terkenang plak kisah nak makan walnut nie masa 1st time dolu2..hehehehe

aRa said...

Teringat cerita Madagasca...Agagagaga...ade kan yg tupai itew dok kejar nut dia...Agagagaga...

Newer Post Older Post Home
    Rome, Italy

Leave Your Link Here

Let's Shout

users online

Popular Posts

Four Seasons In Italy

Spring - 21 March
Summer - 21 June
Autumn - 21 September

Winter - 21 December


Izan's Details

♥ Full name Nor Sharizan
♥ I'm Aquarius
♥ 13 February 1982
♥ Born in Taiping, Perak
♥ Grew up in Sitiawan
♥ I'm married to an Italian
♥ Currently in Italy
♥ More pictures @
facebook

♥ 08 March 08 ♥

♥ 08 March 08 ♥

Blogger of The Month